zondag 8 december 2013

24. Niets doen laat je nadenken.

24. Niets doen laat je nadenken.
Ik ben terug van weggeweest. Het heeft een tijd geduurd, maar hier is dan weer een nieuwe column. En hij is vrij persoonlijk. Het frustreerde me dat ik al een tijd niets had geschreven, vooral omdat ik heel goed wist waaróver ik wilde schrijven, maar niet zeker wist of het wel verstandig was om het te publiceren. En toch ga ik het nu doen, niet alleen voor mezelf om het van me af te schrijven, maar ook omdat het misschien een boodschap kan zijn naar anderen toe.
De afgelopen maanden heb ik een rottijd gehad. Zoals ik in mijn vorige column al zei; verandering is moeilijk. En dat heb ik geweten. Er is zoveel gebeurd, te veel eigenlijk, dat het me allemaal een beetje teveel werd. Zo eigenwijs als ik ben, vraag en zoek ik geen steun, maar probeer ik het zelf op te lossen. Geloof mij, dat werkt niet. De afgelopen tijd ging was ik een emotioneel wrak, een zielig hoopje mens, dat met d’r ziel onder de arm rondliep. Mensen zagen dat het niet goed ging, maar blijven lachen, terwijl ik me ondertussen nog 10 keer slechter voelde. Uiteindelijk heb ik mijn ego aan de kant kunnen zetten en hulp gezocht. Conclusie: Overspannen/ burn-out.
Ik wist het misschien al wel, maar om daadwerkelijk van de dokter te horen dat je thuis moet blijven omdat je overspannen bent, komt wel hard aan. Niet omdat ik het niet wilde aannemen, want ik wist dat het de juiste stappen waren richting verbetering, maar om het feit dat je bij jezelf gaat nadenken hoe het zover heeft kunnen komen.
Oke, twee weken thuis zitten en rustig worden. Maar wat daarna? De eerste week thuis zitten was een ramp. Niets doen laat je nadenken, en mijn hoofd liep al over. Samen met de dokter besloten dat ik nog een week thuis bleef. Na de eerste week ging het wat beter. Mijn drang om te schoonmaken en opruimen werd iets minder en elke dag zocht ik leuke dingen op. Dat laatste was trouwens een rib uit mijn lijf, want 3 weken niet werken, is 3 weken ‘therapeutisch winkelen’ in mijn wereld.
Na die 3 weken ben ik langzamerhand weer begonnen met werken. Rustig opbouwen, zonder druk, zonder deadlines, weer even in het ritme komen. We zijn nu 6 weken verder en het gaat allemaal goed. Ik ga weer met plezier naar me werk, heb de slappe lach met collega’s en mijn neurotische schoonmaakgedrag is een stuk minder. Ik kan thuis weer relaxen, en mijn god, wat heb ik dat gemist.
Ik ben ontzettend blij met alle steun die ik van iedereen heb gekregen en dat ik niet voor gek word verklaard. Ik had nooit gedacht dat dit mij zou overkomen, maar sommige dingen kun je niet alleen. Ik krijg nu professionele hulp om weer de sterke vrouw te worden die ik hiervoor was, misschien nog wel sterker. Ik schaam me er niet voor, ik denk juist dat iedereen het goed zou doen. Ik leer zo ontzettend veel. Deze ervaring kan ik niet alleen nu gebruiken, maar ook in andere situaties als ik straks 30,40 of 50 ben. En op dit moment kan het me weinig schelen wat mensen er over denken, ik weet dat ik dit altijd in mijn voordeel zal werken.
Ik ben er nog niet, maar ik ga zeker de goede kant op. Soms moet je je ego aan de kant zetten en laten zien dat je het niet alleen kant. Het is niet erg om toe te geven dat het soms niet goed gaat. Iedereen is een mens en iedereen zal je begrijpen.
Morgen ben ik jarig en ik ga vannacht proosten op het feit dat vanaf nu alles alleen nog maar beter zal worden!




0 reacties:

Een reactie posten