zondag 8 december 2013

11. The power to succeed

11. The power to succeed

Als van jongs af aan krijg je de vraag: “Wat wil je later worden als je groot bent?” Om overeind te blijven in de samenleving, moet je zorgen voor een goed inkomen. Een goede baan hoort daarbij. Maar voldoende inkomen wil niet zeggen dat het ook voldoening geeft. Je leeft niet om te werken, maar je werkt om te kunnen leven. Een goed inkomen is heel fijn, maar het is voor mij niet belangrijker dan de voldoening die ik uit mijn werk haal. Ik heb het gemerkt bij mijn laatste baan. Opzicht een prima salaris, maar had ik plezier in mijn werk? Nee absoluut niet. En toen is het bij mij wel duidelijk geworden dat geld, auto van de zaak, een laptop en telefoon van de baas niet belangrijk is. Het zijn leuke extra’s, maar daar blijft het dan ook bij. De baan die ik nu heb, biedt mij ruimte voor persoonlijke en zakelijke ontwikkeling, iets wat hoog bij mij in het vaandel staat. Dit vind ik belangrijker dan het geld wat ik verdien. Ik creëer voor mezelf een kans om succesvol te worden én te zijn, in datgene wat ik doe.

Maar wat is nu daadwerkelijk ‘the power to succeed’? En wanneer is iets wat je doet succesvol? Niet alleen zakelijk, maar ook in je eigen leven en in de liefde. Als je te weinig risico’s neemt, lukken alle projecten ongeveer en zink je weg in de middenmoot. En voor sommige onder ons is die middenmoot goed genoeg, en dat is prima, maar ik ben niet een type dat bij de middenmoot wilt horen. Ik ben al mijn hele leven een strebertje geweest, en wil het beste halen wat er in zit.

Ik heb 12 jaar lang topsport gedaan. Ik ben zelf Nederlands Kampioen geweest. Dat lijkt me best succesvol, als zeg ik het zelf. Ik trainde keihard, om mijn doel te bereiken; de beste zijn in wat ik deed. Ik had er veel plezier in, en het gaf een kick om weer op nummer één te staan. Naarmate ik ouder werd, en mijn lichaam niet meer mee wilde werken, was het tijd om te stoppen. Ik had mijn top bereikt, en het was tijd om ruimte te maken voor nieuwelingen.

Mijn missie was geslaagd, en nu ben ik in een andere fase in het leven, waar ik nog genoeg doelen heb om te bereiken. Ik wil succesvol worden in mijn werk, ik wil een gezin, sterke vriendschappen om mij heen, alles uit het leven halen wat er in zit, en doen wat ik prettig vind. Ik weet niet meer precies waar ik deze quote heb gezien, maar ik vond hem erg sterk:  “In het leven, de liefde en met zaken moet je een betrouwbare partner zijn. Ja is ja, nee is nee.”


Je moet 100 procent achter al je beslissing staan, en is dat niet het geval, dan moet je dingen aanpassen, waardoor je wel volledig achter een keuze staat. Jij bent de leider van je eigen leven. Sla niet de bekende weg in, maar neem creëer je eigen pad en laat een spoor achter. Vertrouw je gevoel, dat lijkt mij ‘the power to succeed’ zowel zakelijk als in je eigen leven en de liefde. 

0 reacties:

Een reactie posten