zondag 8 december 2013

01. Kiezen of Delen

01. Kiezen of Delen

Als ik mijn leven in een paar woorden moet omschrijven, moet ik best lang nadenken. Er zijn teveel dingen gebeurd en er gaan nog veel dingen gebeuren. En ik mag niet klagen, zeker niet, maar soms ben ik best benieuwd hoe mijn leven eruit zou zien als ik andere keuzes had gemaakt of wanneer andere mensen andere keuzes hadden gemaakt. Misschien ben ik nog wel het meest benieuwd naar het laatste. Mensen trekken naar andere mensen toe, stoten andere mensen af, en sommige mensen groeien uit elkaar. Andere mensen maken keuzes ten koste van andere mensen en sommige mensen verbreken vriendschappen. Nieuwe vriendschappen worden gemaakt, vertrouwen wordt opgebouwd, en ander vertrouwen wordt geschaad. Er ontstaan liefdesrelaties en affaires. Feestjes, en katers, dromen en nachtmerries. En dit allemaal ontstaat door gemaakte keuzes van mensen die een rol spelen in jou leven.

Er is mij ooit eens verteld “Je komt er nog wel achter wie je echte vrienden zijn” en ik kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst zo boos ben geworden. Ik denk dat ik niet de enige zal zijn aan wie dit ooit verteld is en ik weet ook zeker dat ik niet de enige ben die hier boos om geworden zal zijn. Iemand verteld jou immers, dan wel niet met andere woorden, dat je huidige vrienden niet deugen. En ik mag dan geen genie zijn, maar ik weet heus wel wie mijn echte vrienden zijn.
Althans, dat dacht ik.
Ik ben nog jong, ik heb nog een heel leven voor me, maar sommige dingen in je leven maken je ineens heel volwassen en veranderen je kijk op het leven.
Even voor de duidelijkheid, ik geloof niet in een God, maar ik geloof wel dat er iets is. Wat dat dan is, geen idee, ik denk dat ik daar achterkom terwijl ik mijn leven leidt. Ik heb vaak van die momenten dat ik zoveel nadenk over het leven dat ik helemaal gek word, en ik kan vaak ook mensen niet uitleggen wat mijn kijk op het leven is, maar hoe meer ik er over na dacht, hoe duidelijker het voor mijzelf werd. Ik ben een persoon dat niet in toeval gelooft, maar ik geloof dat alle keuzes die je maakt, gebeuren om een reden. En al die keuzes bij elkaar, maken je tot een persoon dat je nu bent met het leven dat je nu leidt. En of je nu blij of ongelukkig bent, ik geloof sterk dat hier een les uit voortkomt. En sommige leren nou eenmaal sneller dan anderen, en sommige leren helemaal niet. En ik zeg niet dat alle keuzes die je maakt, of moet maken, even gemakkelijk zijn, maar ook die moeilijke keuzes maken je tot een individu. Onbewust kies je voor bepaalde personen om je heen. Soms om even te horen wat je wit horen, en soms om even flink wakker geschud te worden. Door je onbewuste gedachten, word je bewust van het leven.

Mijn echte vrienden die laat ikzelf niet in de steek en die kunnen op mij rekenen in goede en slechte tijden, want elke vriend(in) die spreekt een ander deeltje van mijn persoonlijkheid aan wat niet altijd tot zijn volle recht komt in een relatie.

Ik weet het gewoon 'zeker'! Een partner die mij mijn vrienden niet gunt, die houdt niet van mij. Een partner die moet jou altijd de vrijheid geven om met je vrienden je andere deeltje persoonlijkheid te ontwikkelen. Indien een partner mij voor de keuze zou stellen, dan weet ik gelijk het antwoord en daar twijfel ik niet over, geen seconde. Hoe dan ook, onthoud, jij bent verantwoordelijk voor jouw eigen geluk.

0 reacties:

Een reactie posten